Trilogi Pengurusan Jenazah: Panduan Pelaksanaan Solat Jenazah

Salam..

Sambungan dari entri sebelum ni..

***



Apakah itu Solat Jenazah?

Solat jenazah adalah solat yang dilakukan untuk memohon keampunan bagi orang Islam yang telah meninggal dunia. Ia merupakan salah satu hak seorang muslim terhadap muslim yang lain, dan merupakan fardhu kifayah terhadap muslim yang hidup. Solat ini dilakukan tanpa rukuk dan sujud, dengan empat takbir, serta bacaan doa tertentu.


Apakah Hukum Bagi Melaksanakan Solat Jenazah?

Solat jenazah adalah fardhu kifayah. Ini bermakna kewajipan ini jatuh ke atas seluruh masyarakat sekiranya sebahagian daripada mereka telah melaksanakannya. Namun, jika tidak ada yang melakukannya, maka seluruh masyarakat di tempat itu bersalah.


Apakah Panduan untuk Mengerjakan Solat Jenazah?

  • Syarat Sah Solat Jenazah
    • Islam:
      Orang yang menunaikan solat mestilah beragama Islam.

    • Suci:
      Wajib berwuduk atau bertayamum jika tiada air.

    • Menutup Aurat:
      Pakaian hendaklah menutup aurat seperti solat yang lain.

    • Menghadap Kiblat:
      Perlu menghadap kiblat serta suci daripada najis seperti solat yang lain.

    • Mayat:
      Mayat perlu disucikan dan dibungkus dengan kain kafan.


  • Niat solat jenazah
    • Niat solat jenazah dibaca di dalam hati dengan niat menunaikan solat jenazah.

      • Untuk Jenazah Lelaki Dewasa:

        نَوَيْتُ أَنْ أُصَلِّيَ عَلَى هَذَا الْمَيِّتِ فَرْضَ الْكِفَايَةِ أَرْبَعَ تَكْبِيرَاتٍ إِمَامًا /مَأْمُومًا ِللهِ تَعَالَى

        Maksud:

        “Sahaja aku solat ke atas jenazah lelaki ini empat takbir sebagai imam/ makmum kerana Allah Ta'ala.”

      • Untuk Jenazah Perempuan Dewasa:

        نَوَيْتُ أَنْ أُصَلِّيَ عَلَى هَذِهِ الْمَيِّتَةِ فَرْضَ الْكِفَايَةِ أَرْبَعَ تَكْبِيرَاتٍ إِمَامًا /مَأْمُومًا ِللهِ تَعَالَى

        Maksud:

        “Sahaja aku solat ke atas jenazah perempuan ini empat takbir sebagai imam/ makmum kerana Allah Ta'ala.”

      • Untuk Jenazah Lelaki Kanak-Kanak:

        نَوَيْتُ أَنْ أُصَلِّيَ عَلَى هَذَا الطِّفْلِ فَرْضَ الْكِفَايَةِ أَرْبَعَ تَكْبِيرَاتٍ إِمَامًا/مَأْمُومًا ِللهِ تَعَالَى

        Maksud:

        “Sahaja aku solat ke atas jenazah kanak-kanak lelaki ini empat takbir sebagai imam/makmum kerana Allah Ta'ala.”

      • Untuk Jenazah Perempuan Kanak-Kanak:

        نَوَيْتُ أَنْ أُصَلِّيَ عَلَى هَذِهِ الطِّفْلَةِ فَرْضَ الْكِفَايَةِ أَرْبَعَ تَكْبِيرَاتٍ إِمَامًا/مَأْمُومًا ِللهِ تَعَالَى

        Maksud:

        “Sahaja aku solat ke atas jenazah kanak-kanak perempuan ini empat takbir sebagai imam/makmum kerana Allah Ta'ala.”

    • Niat ini dibaca dalam hati sambil mengangkat takbiratul ihram, yang merupakan takbir pertama dalam solat jenazah.


  • Rukun Solat Jenazah
    • Takbiratul Ihram:
      Angkat tangan dan baca takbir pertama.

    • Bacaan Al-Fatihah:
      Membaca surah Al-Fatihah selepas takbir pertama.

    • Selawat ke atas Nabi:
      • Selawat ke atas Nabi Muhammad SAW yang dibaca selepas takbir kedua dalam solat jenazah adalah ungkapan penghormatan dan doa kepada Nabi. Berikut adalah bacaan selawat yang biasanya dibaca:

        Bacaan Selawat:

        "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ"

        Terjemahan:
        "Ya Allah, limpahkanlah rahmat kepada Nabi Muhammad dan keluarga Nabi Muhammad sebagaimana Engkau telah melimpahkan rahmat kepada Nabi Ibrahim dan keluarga Nabi Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Mulia. Ya Allah, berkahilah Nabi Muhammad dan keluarga Nabi Muhammad sebagaimana Engkau telah memberkati Nabi Ibrahim dan keluarga Nabi Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Mulia."


    • Doa untuk jenazah:
      • Doa untuk solat jenazah yang dibaca selepas takbir ketiga adalah doa yang memohon ampunan, rahmat, dan perlindungan bagi jenazah. Ini adalah salah satu bagian penting dari solat jenazah, di mana umat Islam memohon agar Allah SWT mengampuni dosa-dosa orang yang telah meninggal dan memberikan tempat yang baik di akhirat. Berikut adalah contoh doa yang biasa dibaca:

        Bacaan Doa Selepas Takbir Ketiga:

        اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مَدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا يُنَقَّى الثَّوْبُ الْأَبْيَضُ مِنَ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ

        Terjemahan:

        "Ya Allah, ampunilah dia, rahmatilah dia, selamatkanlah dia, maafkanlah dia, muliakanlah tempat tinggalnya, luaskanlah tempat masuknya, cucilah dia dengan air, salju, dan embun, bersihkanlah dia dari segala kesalahan sebagaimana Engkau membersihkan pakaian putih dari kotoran, gantikanlah baginya rumah yang lebih baik dari rumahnya (di dunia), keluarga yang lebih baik dari keluarganya (di dunia), pasangan yang lebih baik dari pasangannya (di dunia), masukkanlah dia ke dalam surga, lindungilah dia dari siksa kubur dan siksa api neraka."


    • Doa untuk semua Muslimin dan Muslimat:
      • Dalam solat jenazah, takbir keempat adalah takbir terakhir sebelum salam. Pada takbir ini, salah satu amalan yang dilakukan adalah membaca doa untuk semua Muslimin dan Muslimat, baik yang masih hidup maupun yang telah meninggal dunia. Doa ini mencerminkan solidaritas dan kasih sayang umat Islam terhadap sesama Muslim.

        Contoh Doa Yang Boleh Diamalkan Pada Takbir Keempat:
        اللَّهُمَّ لَا تَحْرِمْنَا أَجْرَهُ وَلَا تَفْتِنَّا بَعْدَهُ وَاغْفِرْ لَنَا وَلَهُ

        Terjemahan:

        "Ya Allah, janganlah Engkau haramkan kami dari pahalanya (jenazah ini), dan janganlah Engkau timpakan fitnah kepada kami sepeninggalnya, dan ampunilah kami dan dia."


    • Memberi Salam:
      • Menutup solat jenazah dengan memberi salam ke kanan sahaja selepas takbir keempat merujuk kepada amalan yang dilakukan oleh imam atau makmum sebagai penutup solat jenazah.

        Tatacara/ Kaedah memberi salam:
        • Memberi Salam:
          Imam atau ulama akan menoleh ke kanan dan mengucapkan "Assalamu alaikum wa Rahmatullah" sebagai tanda menutup solat jenazah. Dalam sesetengah mazhab, hanya satu salam ke kanan dilakukan, berbeza dengan solat fardu yang lazimnya disertai salam ke kanan dan ke kiri.

        • Kedudukan Tangan:
          Dalam solat jenazah, tangan tidak perlu diangkat ketika memberi salam. Ucapan ini mengakhiri solat dan menandakan solat jenazah telah selesai.


  • Adab dan Fadhilat Solat Jenazah
    • Menghadiri solat jenazah:
      Amat digalakkan bagi setiap muslim untuk menghadiri solat jenazah.

    • Mengiringi jenazah ke tanah perkuburan:
      Mendapat pahala yang besar.

    • Mendoakan jenazah:
      Adab dan kebajikan yang perlu diikuti ialah mendoakan jenazah dengan khusyuk.

***

Solat jenazah adalah bentuk penghormatan terakhir yang diberikan kepada seorang Muslim yang telah meninggal dunia. Perlaksanaannya adalah fardhu kifayah, yang jika dilaksanakan oleh sebahagian umat Islam, kewajipan ini akan terbatal berbanding yang lain. Doa ini mengandungi takbir, bacaan doa, dan salam yang memohon keampunan dan rahmat Allah untuk jenazah dan umat Islam yang lain.

 Mempelajari dan memahami cara mengerjakan solat jenazah dengan betul adalah penting bagi setiap muslim agar dapat menunaikan kewajipan ini dengan sempurna.

Comments

Popular posts from this blog

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti

Harimau dan jenis-jenisnya