Dabbatul Ard: Haiwan Melata yang Muncul pada Akhir Zaman

 

Salam..

Marilah sama-sama kita renung, hayati dan fahami artikel kali ini..

***


Apakah itu Makhluk yang Dinamakan sebagai Dabbatul Ard?

Dabbatul Ard adalah salah satu tanda besar yang disebut dalam eskatologi Islam sebagai tanda kedatangan hari kiamat. Nama ini merujuk kepada sejenis makhluk yang akan muncul dari bumi pada akhir zaman. Berikut adalah butiran berkenaan Dabbatul Ard berdasarkan pelbagai sumber Islam:


Apakah Asal-usul Dabbatul Ard?

  • Nama dan Maksud: Nama "Dabbatul Ard" dalam bahasa Arab bermaksud "binatang bumi". Ia merujuk kepada sejenis makhluk yang muncul dari bumi.


Apakah Rujukan dalam Al-Quran, Sumber Hadis dan Tafsir bagi Dabbatul Ard?

  • Dabbatul Ard disebutkan dalam Al-Quran:



    "Dan tatkala ditimpa azab kepada mereka, Kami keluarkan dari bumi sejenis binatang melata yang memberitahu mereka, bahwa sesungguhnya orang-orang dahulu tidak percaya kepada ayat-ayat Kami."
    (Surah An-Naml, Ayat ke-82)


  • Hadis dari Abu Hurairah R.A.:
    Abu Hurairah R.A. meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: "Akan keluar seekor binatang melata (Dabbatul Ard) dan bersamanya tongkat Nabi Musa A.S. dan cincin Nabi Sulaiman A.S.. Makhluk itu akan memukul muka. orang-orang kafir dengan tongkatnya sehingga hitam muka mereka, dan tongkat itu akan menyentuh muka orang-orang mukmin dengan cincin mereka, sehingga bersinarlah wajah mereka."


  • Tafsir dan Tafsir Ulama:
    Ulama dan mufassir (penafsir al-Quran) memberikan pelbagai tafsiran tentang Dabbatul Ard. Sebahagian ulama menganggap huraian fizikal sebagai simbolik untuk menunjukkan kekuasaan Allah dan amaran kepada manusia, manakala sebahagian lagi menganggap huraian itu sebagai gambaran literal makhluk ini.


Apakah Ciri-ciri Fizikal yand Ada Pada Dabbatul Ard?

  • Gambaran Fizikal:
    Hadis dan sejarah memberikan gambaran yang berbeza tentang kemunculan Dabbatul Ard. Walau bagaimanapun, terdapat kata sepakat bahawa ia adalah makhluk yang luar biasa dan menakutkan. Ada riwayat mengatakan beliau mempunyai gabungan beberapa jenis haiwan.


  • Saiz dan Bentuk Badan:
    Terdapat hadis yang menyatakan bahawa Dabbatul Ard mempunyai saiz badan yang sangat besar. Ada yang mengatakan bahawa makhluk ini mempunyai panjang sehingga 60 hasta (kira-kira 90 kaki atau lebih), yang menunjukkan bahawa ia adalah makhluk yang sangat besar dan menakutkan.


  • Gabungan Daripada Beberapa Jenis Haiwan:
    Dalam beberapa tradisi, Dabbatul Ard digambarkan mempunyai ciri gabungan beberapa jenis haiwan. Dia mungkin mempunyai kepala seperti kepala lembu, mata seperti babi, telinga seperti gajah, tanduk seperti rusa, leher seperti unta, dada seperti singa, warna seperti harimau, pinggul seperti kucing, ekor. seperti domba, dan kaki seperti kaki unta. Penerangan ini menunjukkan bahawa makhluk ini mempunyai bentuk yang luar biasa dan dahsyat.


Apakah Alatan yang Dibawa oleh Dabbatul Ard?: 

Dabbatul Ard akan membawa tongkat Nabi Musa AS. dan cincin Nabi Sulaiman AS. Dengan tongkat, dia akan membuat tanda pada dahi orang-orang yang beriman, dan dengan cincin, dia akan membuat tanda pada dahi orang-orang yang kafir. Tanda ini akan menjadi bukti yang jelas tentang status keimanan atau kekufuran seseorang.


Apakah Kebolehan Lain yang Ada Pada Dabbatul Ard?

  • Keupayaan bertutur dalam Bahasa Manusia:
    Salah satu ciri tersendiri Dabbatul Ard ialah kebolehannya bercakap dengan jelas dan fasih. Makhluk ini akan berbicara kepada manusia untuk mengesahkan kebenaran ayat-ayat Allah dan memberi peringatan kepada manusia mengenai kedatangan hari kiamat.


  • Kelajuan dan Kelincahan Pergerakan:
    Terdapat riwayat yang menyatakan bahawa Dabbatul Ard akan bergerak dengan sangat cepat dan akan muncul di beberapa tempat dalam masa yang singkat. Kepantasannya digambarkan mampu bergerak dari satu tempat ke satu tempat dengan sangat pantas.


Apakah Tugas dan Misi yang Akan Dilaksanakan oleh Dabbatul Ard?

  • Sebagai Tanda Pengesahan Iman:
    Dabbatul Ard akan muncul untuk menunjukkan siapa yang beriman dan siapa yang tidak beriman. Dia akan memikul tongkat Nabi Musa AS. dan cincin Nabi Sulaiman AS. Makhluk ini akan menandakan orang beriman dan tidak beriman.


  • Misi Utama:
    Tugas utama Dabbatul Ard adalah untuk memberikan pengesahan terakhir mengenai keimanan dan kekufuran manusia. Ini adalah salah satu tanda besar bahawa hari kiamat sangat dekat.


Apakah Kaitan Kemunculan Dabbatul Ard dengan Tanda-tanda Kiamat yangLain?

Munculnya Dabbatul Ard adalah salah satu dari sepuluh tanda besar hari kiamat, yang meliputi kemunculan Dajjal, turunnya Nabi Isa as, munculnya Yagjuj dan Makjuj, terbitnya matahari dari barat, dan seterusnya.

Kemunculan makhluk ini menunjukkan bahawa pintu taubat telah tertutup, dan manusia akan menghadapi akibat dari perbuatannya.


Apakah Kepentingan dan Pengajaran yang boleh kita Pelajari daripada Kisah Dabbatul Ard?

  • Mengajar bahawa Islam adalah agama yang benar:
    Kehadiran Dabbatul Ard membawa mesej penting tentang kepastian hari kiamat dan kebenaran ajaran Islam. Beliau mengingatkan manusia tentang kepentingan iman dan ketaatan kepada Allah SWT.

    Penampilan makhluk ini juga mengesahkan bahawa di akhir zaman, iman akan diuji dan dijernihkan dengan cara yang sangat nyata dan tidak dapat dinafikan.


  • Persediaan ntuk Pengukuhan Diri bagi Menghadapi Dugaan Akhir Zaman:
    Bagi umat Islam, mengetahui tentang tanda-tanda akhir zaman termasuk kemunculan Dabbatul Ard seharusnya mendorong mereka untuk mendekatkan diri kepada Allah, memperbanyakkan ibadah, dan menjauhi segala bentuk maksiat.

***

Kemunculan Dabbatul Ard merupakan salah satu tanda besar menjelang hari Kiamat. Kehadirannya membawa pengesahan tentang keimanan dan kekufuran manusia dan menandakan bahawa hari pembalasan sudah hampir tiba. 

Pengetahuan tentang Dabbatul Ard dan tanda-tanda akhir zaman lain seharusnya mendorong umat Islam untuk lebih bersiap sedia dalam menghadapi kehidupan akhirat dengan meningkatkan keimanan dan ketakwaan mereka.

Comments

Popular posts from this blog

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti

Harimau dan jenis-jenisnya