Trilogi Pengurusan Jenazah: Amalan Selepas Solat Jenazah

Salam..

Penutup bagi trilogi artikel sebelum ni..

***


Selepas menunaikan solat jenazah, terdapat beberapa amalan yang sesuai untuk dijalankan bagi meneruskan penghormatan dan menyembahyangkan jenazah. Amalan-amalan ini bukan sahaja membantu dalam menunaikan tanggungjawab seorang muslim, malah memberikan kekuatan dan ketenangan kepada keluarga dan sahabat handai si mati.


Apakah yang Boleh Kita Lakukan Selepas Mengerjakan Solat Jenazah?

  • Mengiringi jenazah ke tanah perkuburan
    Mengiringi jenazah ke tanah perkuburan adalah sunnah yang dianjurkan.

    Rasulullah SAW bersabda:

    "مَنْ شَهِدَ جَنَازَةً فَصَلَّى عَلَيْهَا وَصُبِّغَتْ وَأَكْلَفَ عَلَيْهَا فَلَهُ قِيرَاطَانِ يُخَيَّرُ بَيْنَهُمَا فَإِنَّ الْقِيرَاطَ الْأَوَّلَ عَظِيمٌ مِثْلُ أُحُدٍ وَالثَّانِيَ كَذَلِكَ"

    “Sesiapa yang mengiringi jenazah sehingga disembahyangkan dan disempurnakan pengebumian, dia akan mendapat dua qirat, setiap qirat sebesar gunung Uhud”
    (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim).

    Catatan:
    Untuk makluman, qirat (قِيرَ) ialah satuan ukuran dalam Islam yang digunakan untuk menunjukkan pahala atau ganjaran yang besar. Dalam hadis ini, Nabi menyatakan bahawa seseorang yang mengiringi jenazah sehingga disembahyangkan dan dikebumikan akan mendapat dua qirat, di mana setiap qirat sebesar Gunung Uhud.


  • Membantu pengebumian
    Membantu dalam proses pengebumian seperti menurunkan jenazah ke dalam kubur, menutup kubur dan sebagainya adalah amalan yang amat digalakkan. Ini menunjukkan perpaduan dan sokongan kepada keluarga si mati.


  • Membaca Doa Selepas Jenazah Dikebumikan
    Membaca doa untuk jenazah selepas dikebumikan. Doa ini termasuklah memohon keampunan dan rahmat Allah untuk jasad serta memohon kekuatan dan ketabahan untuk keluarga yang ditinggalkan.

    Contoh doa: 

    اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَمِنْ عَذَابِ النَّارِ

    "Ya Allah, ampunilah dia, rahmatilah dia, sejahterakanlah dia, maafkanlah dia, muliakanlah tempat turunnya, luaskanlah tempat masuknya, cucilah dia dengan air, salju, dan air yang sejuk. Bersihkanlah dia dari dosa sebagaimana Engkau membersihkan baju putih dari kotoran. Berilah dia rumah yang lebih baik daripada rumahnya (di dunia), keluarga yang lebih baik daripada keluarganya, pasangan yang lebih baik daripada pasangannya, dan masukkanlah dia ke dalam syurga. Lindungilah dia dari azab kubur dan dari azab api neraka."

    Catatan:
    Doa ini mencerminkan kasih sayang dan harapan umat Islam untuk saudara mereka yang telah meninggal dunia, serta menunjukkan keyakinan terhadap rahmat dan keampunan Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


  • Membaca Al-Quran:
    Membaca Al-Quran khususnya surah-surah yang dianjurkan seperti Surah Yasin yang diyakini dapat memberi ketenangan dan rahmat kepada jenazah.


  • Bersedekah Bagi Pihak Jenazah
    Bersedekah bagi pihak si mati adalah amalan yang digalakkan. Bersedekah memberi manfaat kepada jenazah di akhirat dan menjadi pahala yang terus mengalir.

    Rasulullah SAW bersabda:

    "Apabila mati seorang anak Adam, maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara:
    • sedekah jariah,
    • ilmu yang bermanfaat, dan
    • anak soleh yang mendoakannya."   
                (Hadith Riwayat Muslim)

  • Mengeratkan Hubungan Silaturahim
    Menjaga hubungan baik dan mengeratkan silaturahim dengan keluarga si mati. Menziarahi mereka dan memberikan sokongan moral adalah sangat penting ketika sedih.


  • Mengingatkan Diri Tentang Kematian dan Akhirat:
    Mengambil pengajaran dari kematian dan mengingatkan diri sendiri tentang kehidupan akhirat. Ini dapat meningkatkan ketakwaan dan kesedaran tentang kematian yang pastinya akan datang kepada setiap orang.


  • Berzikir dan Berdoa:
    Berzikir dan berdoa memohon keampunan dan rahmat Allah untuk jenazah.

    Antara bacaan zikir yang boleh dibaca adalah seperti berikut:-
    • Tasbih:
      Membaca tasbih seperti "Subhanallah" (Maha Suci Allah), "Alhamdulillah" (Segala puji bagi Allah), dan "Allahu Akbar" (Allah Maha Besar) secara berulang-ulang sebagai bentuk peringatan akan kebesaran Allah.

    • Dzikir Istighfar:
      Mengucap istighfar, contohnya "Astaghfirullah" (saya memohon ampun kepada Allah), sebagai permohonan keampunan untuk jenazah.

    • Dzikir Ta'ziyah:
      Mendoakan kesabaran dan ketabahan untuk keluarga dan orang yang ditinggalkan oleh jenazah, contohnya "Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un" (Sesungguhnya kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali).

            Antara bacaan doa yang boleh dibaca adalah seperti berikut:-
    • Doa Keampunan:
      Memohon keampunan dan rahmat untuk jenazah, seperti

      "اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ"

      (Ya Allah, ampunilah dia dan rahmatilah dia).

    • Doa Keampunan dan Dibebaskan Dari Siksaan Kubur:
      Berdoa agar Allah mengampuni dosa mayat dan dijauhkan dari siksa kubur, contohnya

      "اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي"

      (Ya Allah. , sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, Engkau menyukai keampunan, maka maafkanlah dia).

    • Doa Selamat Dunia Akhirat:
      Mohon agar jasad diberikan tempat yang baik di akhirat seperti

      "اللَّهُمَّ أَدْخِلْهُ جَنَّتَكَ"

      (Ya Allah masukkanlah dia ke dalam syurgaMu).

    • Doa Untuk Keluarga dan Orang Yang Ditinggalkan:
      Memohon kesabaran dan kekuatan untuk keluarga dan orang yang ditinggalkan, contohnya 

      "اللَّهُمَّ أَشْرِنِي فِي مُصِيبَتِي وَاخْلُفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا"

      (Ya Allah, berikanlah pahala kepadaku dalam musibah ini dan gantilah aku. dengan lebih baik daripada dia).

***

Amalan-amalan tersebut selepas solat jenazah bukan sahaja melengkapkan proses penghormatan jenazah, malah memberi manfaat rohani kepada diri sendiri dan keluarga si mati. Amalan ini mengingatkan kita tentang hakikat hidup dan mati serta menguatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah S.W.T.

Comments

Popular posts from this blog

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti

Harimau dan jenis-jenisnya