Tanda-Tanda Besar Kedatangan Hari Kiamat: Renungan buat Semua (Episod 3)

   Salam..
Moga bermanfaat..

***



Apakah Tanda-tanda Besar Kiamat Tersebut?

Disebabkan ada banyak lagi tanda-tanda tersebut, ianya akan dipecah2kan lagi kepada beberapa episod. Antaranya:-

  • Datangnya Angin yang Lembut Tetapi Mematikan:
    Ini adalah gambaran angin yang lembut dan tidak kelihatan tetapi membawa kesan maut. Fenomena ini boleh ditafsirkan sebagai metafora kepada wabak penyakit atau bencana alam yang berleluasa di seluruh dunia, meragut nyawa orang yang beriman tanpa pandang bulu. Kejadian ini mengingatkan manusia tentang kerapuhan hidup dan kuasa Tuhan yang sangat besar.


  • Keluaran Yakjuj dan Makjuj: 
    Yakjuj dan Makjuj adalah dua bangsa yang dipercayai muncul sebelum kiamat. Mereka digambarkan sebagai bangsa yang ganas dan akan menyebabkan kerosakan yang besar kepada bumi. Dalam sirah Islam, mereka akan meminum air sungai sehingga habis, menyerang manusia dan haiwan, dan memusnahkan segala yang mereka temui. Kemunculan mereka adalah tanda kemusnahan dan huru-hara besar bagi manusia.


  • Keluarnya Dabbatul Ardh: 
    Dabbatul Ardh adalah makhluk yang akan keluar dari perut bumi sebelum kiamat. Bentuk dan sifatnya yang tepat tidak diterangkan secara terperinci dalam sumber Islam, tetapi ia dipercayai sebagai tanda kekuasaan Allah yang besar. Penampilannya mengesahkan bahawa kiamat semakin hampir dan umat manusia mesti mempersiapkan diri untuk menghadapi peristiwa besar ini.


  • Matahari Terbit dari Barat: 
    Peristiwa ini melanggar undang-undang alam yang diketahui, di mana matahari biasanya terbit dari timur. Dalam kepercayaan agama Islam, ini dianggap sebagai tanda yang hebat dan tidak dijangka akan datangnya kiamat. Perubahan arah matahari adalah simbol hebat yang menandakan berakhirnya era dan permulaan era baru.


  • Berlakunya Tiga Gempa Bumi Besar: 
    Gempa bumi adalah fenomena alam yang merosakkan dan memusnahkan. Dalam konteks tanda-tanda kiamat, tiga gempa bumi yang berlaku di pelbagai wilayah dunia, termasuk di timur, barat dan Semenanjung Arab, mengesahkan bahawa bumi dan segala isinya akan mengalami gegaran yang dahsyat sebagai sebahagian daripada peristiwa besar Hari Kiamat.

***
Sahabat2 seiman, bersediakah anda? Semoga kita semua dapat mengambil iktibar dan menghadapi ujian dengan tekad dan iman yang kuat, insya-Allah..

Comments

Popular posts from this blog

Harimau dan jenis-jenisnya

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti