Tanda-Tanda Besar Kedatangan Hari Kiamat: Renungan buat Semua (Episod Akhir)

    Salam..

Moga bermanfaat..

***





Apakah Tanda-tanda Besar Kiamat Tersebut?

Disebabkan ada banyak lagi tanda-tanda tersebut, ianya akan dipecah2kan lagi kepada beberapa episod. Antaranya:-

  • Tenggelamnya Tanah di Timur & Barat Dunia:
    Tenggelamnya tanah di Timur & Barat Dunia mencerminkan perubahan geografi yang dramatik menghampiri penghujung dunia. Fenomena ini boleh ditafsirkan sebagai banjir besar atau bahkan menenggelamkan kawasan darat oleh air laut. Akibatnya, banyak kehidupan manusia dan hidupan liar terancam dan kehilangan tempat tinggal. Ini mengingatkan manusia tentang kuasa Tuhan yang besar dan kepentingan melindungi alam sekitar semula jadi.


  • Api Yang Keluar dari Yaman Mengiringi Manusia:
    Api yang keluar dari negeri Yaman menggambarkan peristiwa besar yang luar biasa. Ini boleh ditafsirkan sebagai letusan gunung berapi atau kebakaran besar yang berlaku di kawasan itu. Api yang mengiringi manusia dapat mencerminkan ancaman yang mengintai manusia dari pelbagai sisi, menguatkan kepercayaan kepada kuasa Tuhan dan keperluan untuk persediaan rohani.


  • Tiupan Sangkakala yang Pertama:
    Tiupan sangkakala adalah tanda bermulanya peristiwa besar iaitu kiamat besar. Bunyi sangkakala yang dahsyat dan kuat akan sampai ke seluruh pelusuk dunia, membangunkan manusia dari tidur mereka dan memberi amaran kepada mereka tentang hari kiamat yang akan datang. Ini adalah saat yang menentukan bagi manusia untuk merenungkan tindakan mereka dan mempersiapkan diri untuk perhitungan terakhir di hadapan Tuhan Yang Maha Esa.

***
Sahabat2 seiman, bersediakah anda? Moga-moga menjadi ibrah buat semua, insya-Allah..

Comments

Popular posts from this blog

Harimau dan jenis-jenisnya

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti