Tanda-Tanda Besar Kedatangan Hari Kiamat: Renungan buat Semua (Episod 1)

  Salam..
Moga bermanfaat..

***



Apakah Tanda-tanda Besar Kiamat Tersebut?

Disebabkan ada banyak lagi tanda-tanda tersebut, ianya akan dipecah2kan lagi kepada beberapa episod. Antaranya:-

  • Berlakunya Tiga Peristiwa Gerhana:
    Gerhana matahari dan bulan adalah fenomena semula jadi yang telah diperhatikan dan direkodkan oleh manusia sepanjang sejarah. Dalam konteks tanda-tanda kiamat, kemunculan tiga jenis gerhana — gerhana di timur, gerhana di barat, dan gerhana di semenanjung Arab — menunjukkan peristiwa luar biasa yang mengganggu susunan alam. Ini boleh ditafsirkan sebagai amaran tentang semakin hampirnya kiamat dan keperluan untuk renungan rohani dan persiapan diri.


  • Pelbagai Wabak Penyakit yang Dahsyat:
    Wabak penyakit yang melanda seluruh dunia dengan mengerikan dan dahsyat yang belum pernah terjadi sebelumnya merupakan peristiwa yang menakutkan dan mengelirukan. Ini mencerminkan kerentanan manusia terhadap ancaman kesihatan global dan keupayaan penyakit merebak dengan cepat dalam masyarakat. 


  • Masjid Menjadi Sunyi Sepi:
    Walaupun ia dibina dengan megah dan indah, masjid yang sunyi dan lengang menunjukkan kemerosotan rohani dan kekurangan aktiviti keagamaan di dalamnya. Ini boleh disebabkan oleh pelbagai faktor, termasuk kekurangan penyertaan masyarakat, kekeliruan agama, atau kekurangan sokongan daripada pihak berkuasa agama. 


  • Fitnah di al-Najd:
    Al-Najd, atau kini lebih dikenali sebagai Riyadh, di Arab Saudi, adalah lokasi di mana fitnah dan pertumpahan darah berlaku dalam konteks tanda-tanda kiamat. Fitnah dalam konteks agama Islam merujuk kepada gangguan atau ujian yang menimpa umat Islam. Ini mungkin disebabkan oleh konflik politik, pergolakan sosial atau ketidakstabilan keselamatan. 


  • Peningkatan Paras Air Laut:
    Peningkatan paras laut adalah fenomena yang serius dan boleh menjadi ancaman kepada orang yang tinggal di pantai. Ini mungkin disebabkan oleh perubahan iklim, suhu global ayng semakin memanas, pencairan ais glasier di Kutub, atau pembangunan yang tidak terkawal. Peningkatan paras laut boleh mengakibatkan banjir, hakisan pantai, dan juga kehilangan pulau-pulau kecil. 

***
Sahabat2 seiman, bersediakah anda? Semoga kita semua dapat mengambil iktibar dan menghadapi ujian dengan tekad dan iman yang kuat, insya-Allah..

Comments

Popular posts from this blog

Harimau dan jenis-jenisnya

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti