Nasib Bapa Katak

 Salam..

Sebuah nukilan menarik untuk dikongsi bersama, moga mendapat 1001 kebaikan daripada nukilan ini..
***


Di tepi tasik yang sejuk, hiduplah sekeluarga katak yang bahagia. Mereka tinggal di antara rumput hijau yang subur. Bapa Katak adalah ketua keluarga yang bijak dan berpengalaman. Dia sentiasa memberi nasihat kepada anak kataknya tentang kepentingan bertindak berhati-hati dan bertanggungjawab terhadap tindakan mereka.

Namun, ada satu nasihat yang sering diluahkan oleh Bapa Katak, "Ingatlah wahai anak-anakku, jangan sekali-kali jatuh ke dalam kebencian diri. Kebenaran diri adalah musuh terbesar yang boleh membinasakan diri kita sendiri."

Pada suatu hari, Bapa Katak dan keluarganya sedang berehat berhampiran air terjun yang indah. Di sana, Bapa Katak melihat seekor rama-rama yang cantik terbang di atas kolam air yang tenang. Rama-rama itu kelihatan begitu menarik dan menggoda perhatiannya.

Namun, Bapa Katak mengingatkan dirinya tentang nasihatnya sendiri. Dia tidak mahu jatuh ke tangan sendiri, jadi dia memilih untuk tinggal di tempat yang selamat bersama keluarganya.

Sementara itu, Bapa Katak melihat seekor pepatung melintas. Pepatung itu kelihatan licik dan berbahaya. Bapa Katak melihat bagaimana pepatung itu mengejar rama-rama itu dengan berang. Rama-rama yang asalnya sangat cantik dan bebas itu akhirnya terperangkap dalam pukat pepatung.

Bapa Katak dan keluarganya menyaksikan kejadian itu dengan sedih. Mereka berasa bersyukur kerana Bapa Katak mengikut nasihatnya sendiri dan tidak terjerumus ke dalam kerakusannya sendiri. Mereka menyedari bahawa terlalu banyak keinginan atau kejahilan boleh merosakkan diri sendiri.

Selepas kejadian itu, Bapa Katak dan keluarganya komited untuk sentiasa berhati-hati dan bertindak dengan bijak. Mereka belajar bahawa binasa kerana membenci diri sendiri adalah sesuatu yang mesti dielakkan.

Pada minggu-minggu berikutnya, Bapa Katak dan keluarganya melihat betapa pentingnya nasihat ini. Mereka menyaksikan beberapa ekor katak muda tergoda dengan makanan yang tidak selamat atau berbahaya di sekitar tasik. Beberapa katak muda akhirnya menjadi mangsa kepada pemangsa atau racun di sekeliling mereka.

***

Kisah ini mengajar kita kepentingan mengawal diri dan mengelakkan godaan berbahaya. Kita hendaklah sentiasa berhati-hati dalam membuat keputusan dan bertindak dengan bijak. Mementingkan diri sendiri, seperti tamak atau cuai, boleh menjadi musuh terbesar kita yang merosakkan diri sendiri.

Comments

Popular posts from this blog

Harimau dan jenis-jenisnya

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti