Balasan Kebaikan

 Salam..

Satu lagi kisah untuk dikongsi, harap bermanfaat..
***



Di sebuah perkampungan yang damai, tinggal seorang pemuda bernama Arif. Arif seorang yang pemurah dan sentiasa berusaha untuk berbuat baik kepada orang lain. Dia membesar dengan nasihat bijak neneknya, "Buatlah kebaikan.

Pada suatu hari, ketika Arif berjalan-jalan di pasar kampungnya, dia ternampak seorang pengemis tua yang sedang kelaparan. Tanpa berlengah, Arif membeli makanan dan minuman untuk pengemis itu. Pengemis tua itu terharu dengan kebaikan Arif dan mengucapkan terima kasih yang tulus ikhlas.

Beberapa bulan kemudian, kampung itu berdepan dengan banjir yang melanda kawasan sekitar. Banyak rumah musnah dan penduduk kampung kehilangan segala-galanya. Arif tidak teragak-agak untuk membantu orang yang memerlukan. Dia membuka pos bantuan dan mengumpul sumbangan makanan, pakaian dan ubat-ubatan.

Kata kebaikan Arif tersebar dengan cepat, dan ramai orang dari kampung lain datang membantu. Arif amat bersyukur melihat jumlah bantuan yang diterima dan menyedari betapa pentingnya berbuat baik kepada orang lain.

Namun, di tengah-tengah kebaikan yang Arif lakukan, ada seorang pemuda bernama Rudi. Rudi melihat Arif sentiasa mendapat pujian dan perhatian kerana jasa baiknya. Dia berasa cemburu dan ingin mendapat pengiktirafan yang sama.

Rudi menyangka dengan melakukan kebaikan yang besar dan ketara, dia akan mendapat pujian yang sama seperti Arif. Tanpa memikirkan akibatnya, Rudi mengambil keputusan untuk mengadakan majlis besar di kampung dengan membelanjakan wang yang banyak. Peristiwa itu kelihatan megah dan menarik perhatian semua orang.

Bagaimanapun, selepas acara itu tamat, orang ramai menyedari bahawa Rudi hanya cuba mendapatkan kredit dan tidak mengambil tindakan nyata untuk membantu orang lain. Mereka berasa kecewa dan mula meragui niat Rudi.

Sementara itu, Arif meneruskan perbuatan baiknya dengan penuh keikhlasan. Dia membantu membina semula rumah yang rosak akibat banjir dan memberikan sokongan kepada mereka yang memerlukan. Orang ramai lebih menghargai Arif kerana kebaikannya yang tulen dan konsisten.

Pada suatu hari, Rudi datang menemui Arif dan meminta maaf atas kesalahannya. Dia sedar bahawa bersikap baik kepadanya adalah nasihat yang betul. Rudi belajar bahawa kebaikan yang ikhlas dan konsisten lebih bermakna daripada mencari pujian dengan gambaran semata-mata.

Arif menerima permohonan maaf Rudi dengan baik. Dia mengajak Rudi menyertai aktiviti amal yang dijalankan bersama. Melalui pengalaman ini, Rudi belajar untuk bertindak dengan kebaikan yang tulen dan mendapati kepuasan sebenar dalam membantu orang lain.

***

Berbaik-baik antara satu sama lain adalah kunci untuk mendapatkan kebaikan sejati sebagai balasan. Perbuatan baik yang ikhlas dan konsisten akan mendapat penghormatan dan kepercayaan orang lain.


Comments

Popular posts from this blog

Harimau dan jenis-jenisnya

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti