Kisah A Dan B

Salam..

Untuk tontonan umum, sesuai ditonton oleh semua lapisan masyarakat..

*** 



Di sebuah kafe yang dipenuhi aroma kopi segar dan perbualan yang riuh rendah, seorang pemuda bernama A ​​duduk gelisah di sudut meja. Hatinya berdebar-debar kerana memendam perasaan istimewa terhadap gadis bernama B sejak di bangku sekolah lagi. Berbekalkan nombor telefon yang diberikan oleh sahabat baik B iaitu Z, A ​​dengan beraninya menekan butang panggilan untuk menghubungi B dan menyampaikan perasaan yang terpendam.

A: 
A: Awak, boleh awak jadi teman wanita saya? Saya sangat gembira dengan awak. Bagi saya, awak adalah sempurna!
B: Ok, tak apa, tiada masalah. Nak jadi pasangan kekasih ke?
A: Err...kalau minta jadi teman wanita, maknanya kekasih la kan?
B: Ok. Bila nak kahwin?
A: Err..tak boleh tunggu saya habis belajar dulu tahun depan, dah tentu tunggu saya dapat kerja yang stabil dulu. Dalam 3 tahun, insya-Allah.
B: Ok, jom kita putus sekarang.
A: Eh, kenapa?????
B: Ada tiga sebab;
Pertama: anda meminta saya bergelumang dengan dosa selama 3 tahun tanpa kontrak yang sah. Tiada jaminan anda tidak akan melihat saya, menyentuh saya atau melakukan mana-mana perkara itu. Dalam 3 tahun itu, kita akan terperangkap dalam perbualan sia-sia tentang perasaan yang tidak berkesudahan. Kemudian seseorang akan terluka. Saya tidak mahu hati saya terluka. Saya juga tidak mahu hati awak terluka.

Kedua: jika anda tidak bersedia untuk berkahwin, mengapa tergesa-gesa menjalin hubungan? Perkahwinan khususnya adalah untuk mereka yang benar-benar bersedia dari segi fizikal, emosi, agama, dan dari pelbagai aspek lagi. Restu ibu bapa juga perlu difikirkan.

Ketiga: lelaki yang beragama tahu bahawa ini bukan cara yang betul. Bersabarlah. Banyakkan solat tahajjud. Istikharah dilakukan dengan bersungguh-sungguh. Bertaubat terus menerus. Sentiasa melakukan muhasabah diri. Berubah perlahan-lahan. Lelaki yang beragama tidak akan memberi harapan palsu dengan mempermainkan perasaan, masa dan emosi. Jangan menaruh harapan jika hati tidak yakin. Jangan beri harapan kepada mereka yang mudah menyerapnya. Hati wanita rapuh seperti kaca, ia mudah pecah. Sekali cedera, sukar untuk pulih. Tidak berniat untuk berkahwin, tetapi tidak mengambil tindakan ke arah itu. Mencari calon bukan seperti memilih pakaian, "Jika yang ini tidak sesuai, boleh dapatkan yang lain." Maaf, saya tidak berminat.

A: Em..tapi saya tetap nakkan awak. Saya dah tunggu awak selama bertahun-tahun, sejak dari bangku sekolah lagi.
B: "Begini, minta kepada Allah jika hati saya yang awak inginkan." Bila awak dah bersedia, cuba cari saya semula. Tetapi ini bukan janji atau berikan harapan. Jika saya masih belum berkahwin lagi masa tersebut, datang dan minta izin terus daripada ibu bapa saya. Berjumpa dan bercakap dengan mereka tentang niat awak tu. Ok, saya akan letak telefon sekarang. Assalamua'laikum!.
A: Waalaikumsalam..

Setelah B meletakkan gagang telefon,  dalam ketegangan yang dirasakan begitu lama, suara B akhirnya semakin hilang dari pendengaran. A ​​menuturkan kata-kata yang telah lama terpendam di hatinya dengan jujur ​​dan ikhlas. Namun, apa yang berlaku seterusnya tidak seperti yang dia jangkakan. B dengan lembut dan tegas menjawab bahawa perasaannya tidak sama. Walaupun kecewa, A berasa ​​lega kerana akhirnya dia berani meluahkan perasaannya. Dalam ucapan selamat tinggal yang pahit manis, A ​​meletakkan telefonnya ke meja dengan hati yang hancur, tetapi juga dengan keberanian yang baru ditemui sebentar tadi. Jauh dari sudut hatinya, dia mendoakan agar B bahagia dan gembira walau dimanapun dia berada. 

***
Dalam kehidupan, kita tak semestinya akan dapat apa yang kita mahukan atau seperti yang telah dirancang sebelumnya. Namun, kita hendaklah berlapang dada dan menerima hakikat bahawa hidup mesti diteruskan walau apa pun yang mendatang, dan dengan pengalaman ini, dia telah belajar untuk mempunyai keberanian untuk meluahkan perasaannya secara jujur, tanpa sebarang penyesalan yang akan menyesakkan jiwa dan raga di kemudian hari.

Comments

Popular posts from this blog

Harimau dan jenis-jenisnya

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti