Menggapai Kebahagiaan Sejati

Salam..
Baca, faham dan renungkan. Selamat beramal!
***


Takdir Allah bukanlah sesuatu yang boleh diramal, tetapi kita boleh memainkan peranan untuk menciptanya. Seorang Hamba Allah pernah berkata, "Takdir adalah pengakhiran usaha!" dan perkataan ini ada kebenarannya. Walaupun kita tidak boleh melawan takdir yang telah ditetapkan, itu tidak bermakna takdir tidak boleh diubah. Apa yang perlu difikirkan bukanlah 'kewujudan' semata-mata tetapi 'intisari' segala sesuatu.

Pasrah dan pasrah kepada sesuatu yang berlaku perlu diproses dengan betul iaitu ikhlas bukan kerana terpaksa. Berpegang teguh kepada nilai-nilai Islam, "Allah tidak pernah menzalimi hamba-Nya", kita boleh mencari hikmah dan kebaikan di sebalik setiap kejadian. Ini bergantung kepada kefahaman kita dalam meletakkan kasih sayangNya kepada hamba.

Kita harus sedar bahawa medium berfikir mempunyai batasan dalam mencapai matlamat dan makna segala rahsia yang menyelubungi kehidupan manusia. Walaupun pada masa ini kehebatan sains dan intelek manusia dianggap sebagai asas pembinaan tamadun yang kita capai hari ini, kita dapat melihat ramai manusia yang merasai kekosongan rohani dan kehausan di tengah-tengah kejayaan yang dikecapi.

Ini membuktikan bahawa kemewahan dan kekayaan tidak memberikan faedah yang nyata. Selama ini, minda dan persepsi kita telah diprogramkan dengan baik, di mana kita beranggapan bahawa kebahagiaan itu terletak pada harta benda, kasih sayang sesama manusia, pangkat, populariti, dan macam-macam lagi. Walau bagaimanapun, ini tidak berlaku.

Gembira dan sedih sebenarnya timbul dari faktor dalaman bukan luaran. Ini dipengaruhi oleh cara kita berfikir dan memproses konsep kebahagiaan yang kita inginkan. Lihatlah orang miskin, kebahagiaan bagi mereka adalah kekayaan. Bagi mereka yang hidup bersendirian, kebahagiaan mereka datang dari kehadiran kawan dan sahabat. Setiap kumpulan manusia mempunyai definisi yang berbeza tentang kebahagiaan dan kesedihan.

Dan ingatlah, dalam Islam ada definisi kebahagiaan yang menjamin kewujudannya pada setiap masa, tempat dan keadaan. Takrifan ini berdasarkan unsur-unsur Islam yang kuat dan universal. Ajaran itu datang dari sunnah, para sahabat, dan tabi'in. Definisi ini tidak boleh didapati melalui akal, tetapi hanya boleh difahami oleh hati. Itulah kebahagiaan dicintai oleh Allah dan Rasul-Nya.

Fikirkan sejenak, apabila Allah sayangkan kita, adakah kita mampu beribadah kepadaNya? Tidak! Kerana segala amal dan ibadah yang kita lakukan kepada-Nya adalah atas rahmat, karunia, dan kasih sayang-Nya kepada kita, bukan kerana kekuatan kita sendiri.

Terdapat riwayat kisah yang menyatakan demikian, iaitu ada seorang tabii'n bangun pada waktu malam dan melihat hamba-hambaNya yang sedang khusyuk beribadah dan berdoa kepada Allah. Dia mendengar hambaNya berkata, "Ya Allah, kerana cintaMu kepadaku..." lalu dia menegurnya, "Sepatutnya Engkau berkata demi cintaku kepadaMu..." Tetapi hamba itu menjawab, "Jika Allah tidak 't love me, why Dia bangunkan aku untuk beribadat kepada-Nya?" Dia dan membiarkan awak tidur." Subhanallah, besarnya kasih sayang Allah kepada hambaNya.

Apabila seseorang itu dicintai Allah, maka dia akan diberikan kefahaman agama oleh Allah. Cukuplah dia menghadapi kegilaan dunia yang sering menggoda dan menguji keteguhan iman. Dalam hidup mereka, susah dan senang bukanlah perkara utama, tetapi redha kepada Allah yang menjadi fokus utama. Di sinilah kebahagiaan akan tercipta.

Takdir yang menimpa kita akan dilayan dengan seni hamba. Yang nampak cantik akan diperhatikan supaya tidak sesat dan tertidur. Apa yang kelihatan sebagai bencana akan dihiasi dengan kesabaran. Sabar adalah salah satu anugerah terbesar bagi seorang mukmin. Terdapat hadis qudsi yang menyatakan, "Timpakanlah musibah kepada hamba-hamba-Ku, kerana Aku ingin mendengar mereka merintih kepada-Ku."

Apabila kita menyedari perkara ini, kita akan berkata, "Kebahagiaan bukanlah sesuatu yang dicari, tetapi dicapai!" Sebenarnya ada seribu satu kebahagiaan yang terpendam dekat kita yang sering tidak kita sedari. Mereka tersembunyi di sebalik sudut kebijaksanaan dan belas kasihan. Ia hanya dapat dizahirkan melalui perbuatan Ulul Albab manusia dan mukmin.

Dalam Al-Quran banyak ayat yang mengatakan, "Supaya orang-orang yang beriman tidak berasa takut dan berdukacita." Ini kerana mereka adalah manusia yang mengenal Allah dan segala sifat-sifatNya yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Mereka sentiasa bersangka baik kepada Allah dan tidak menganggap takdirNya dengan akibat yang buruk.

Allah berfirman yang bermaksud:


"Ketahuilah! Sesungguhnya wali-wali Allah. Tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita."
[Surah Yunus: ayat ke-62]

Sesungguhnya Islam itu terlalu indah. Seharusnya kita masuki Islam secara menyeluruh bukan secara berjuzu'. Maka dengan itu kita akan mampu keluar daripada tipu daya nafsu dan syaitan. Bebas daripada segala harapan palsu dan berjaya menuju hakikat hidup yang menempatkan kebahagiaan sejati yakni redha ilahi.

***
Sesungguhnya Islam mempunyai keindahan yang luar biasa. Kita harus masuk Islam dengan sepenuh hati, bukan sekadar formaliti. Dengan itu, kita dapat keluar dari tipu daya nafsu dan syaitan. Bebaskan harapan palsu dan capai kejayaan kerana bahagia itu datang dari hati yang mengenal Tuhan.
Wallahua'lam..

Comments

Popular posts from this blog

Harimau dan jenis-jenisnya

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti