Pentingnya Saling Membantu dalam Islam

  Salam..

tazkirah untuk semua..

***



Mengapakah Sikap Tolong-menolong Digalakkan dalam Islam?

Kepentingan tolong-menolong dalam Islam merupakan konsep asas dalam ajaran agama. Islam menggalakkan umatnya untuk saling membantu, menyokong dan mengambil berat sesama manusia.

 Hal ini ditegaskan melalui ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis Nabi Muhammad S.A.W. yang menekankan kepentingan kebersamaan, perpaduan dan kasih sayang antara sesama manusia. 


Apakah kepentingan Sikap Tolong-menolong dalam Islam?

Antaranya adalah seperti berikut: -

  • Prinsip Ukhuwah dan Persaudaraan:
    Islam mengajar umatnya membentuk hubungan persaudaraan yang erat sesama umat Islam. Konsep ukhuwah, atau persaudaraan, mendorong umat Islam untuk bersikap seperti saudara seagama, yang saling menyayangi, menghormati dan saling membantu.


  • Pelaksanaan Syariat:
    Tolong-menolong dalam Islam adalah satu-satunya cara untuk melaksanakan syariat dan ajaran agama. Allah S.W.T. dan Nabi Muhammad S.A.W. menekankan kepentingan menolong orang lain sebagai bahagian penting dalam ibadah dan ketaatan kepada Allah S.W.T.


  • Menjaga Kebajikan Masyarakat:
    Tolong-menolong antara satu sama lain adalah kunci untuk menjaga kebajikan sosial dalam masyarakat Islam. Melalui gotong-royong, masyarakat dapat mengurangkan kemiskinan, meningkatkan kualiti hidup orang yang memerlukan, dan meningkatkan perpaduan dan keharmonian dalam kalangan anggota masyarakat.


  • Perbuatan Mulia dan Pahala Besar:
    Tolong-menolong adalah perbuatan mulia yang mendatangkan pahala yang besar di sisi Allah S.W.T. Nabi Muhammad S.A.W. mengajar bahawa menolong orang lain dalam kesusahan atau kesusahan adalah amalan yang amat berkuasa di sisi Allah S.W.T.


  • Menghapuskan Sifat Tamak dan Bakhil:
    Gotong-royong dalam Islam membantu menghapuskan sikap tamak dan takwa dalam masyarakat. Dengan saling membantu, orang ramai dapat membantu orang yang memerlukan dan mengurangkan jurang sosial antara yang kaya dan yang miskin.


  • Membentuk Masyarakat Berbudaya dan Beradab:
    Saling membantu antara satu sama lain merupakan salah satu aspek yang membentuk masyarakat berbudaya dan bertamadun. Dengan membantu antara satu sama lain, orang ramai boleh membina hubungan yang baik antara satu sama lain, meningkatkan rasa kebersamaan, dan memupuk sikap empati dan belas kasihan.


  • Menghilangkan Kesusahan dan Mempermudahkan Urusan:
    Tolong-menolong dalam Islam adalah satu cara untuk menghilangkan kesusahan dan memudahkan orang yang memerlukan. Dengan saling membantu, masyarakat dapat membantu mengatasi masalah dan kesulitan yang dihadapi oleh individu atau kumpulan yang kurang berkemampuan.


  • Mencerminkan Kasih dan Rahmat Allah:
    Tolong-menolong dalam Islam mencerminkan kasih sayang dan belas kasihan Allah S.W.T. terhadap hamba-Nya. Allah S.W.T. mengasihi hamba-hamba-Nya yang menolong sesama dan memberikan rahmat-Nya kepada orang yang saling membantu.

***

Dengan memahami dan mengamalkan kepentingan tolong-menolong dalam Islam, umat Islam dapat membentuk masyarakat yang beradab, berbudaya dan berperibadi Islam. Tolong-menolong adalah satu-satunya jalan untuk mencapai kesejahteraan dan kebahagiaan hakiki di dunia dan akhirat, serta mendapat keredhaan Allah S.W.T.

Comments

Popular posts from this blog

Harimau dan jenis-jenisnya

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti