Beruang dan jenis-jenisnya

Salam..

Untuk 'post' kali ini, org nak bercerita pasal beruang dan jenis-jenisnya di dalam diatas muka bumi, semoga anda mendapat info
***
 
Untuk pengetahuan, beruang dikategorikan kepada 2 kategori yang agak besar iaitu:

a) Yang masih ada
b) Yang telah pun nak pupus

Yang masih wujud lagi

  • Beruang Hitam Amerika 

Beruang hitam legam Amerika atau Ursus Americanus adalah beruang bersaiz sedang besar, takda besar sangat yang berasal dari Amerika Utara. Ianya adalah spesies beruang yang paling kecil dan paling banyak berkeliaran di benua sana. Ia adalah sejenis omnivor dengan dietny berbeza sangat bergantung kepada musim dan tempat tinggal. Mereka biasanya tinggal di hutan tebal, tetapi kadang-kala meninggalkan hutan untuk mencari makan. Ia juga agak cenderung terhadap manusia kerana ingin mendapatkan bekalan makanan yang mudah. Beruang hitam legam Amerika adalah spesies beruang paling umum di dunia.

Ia disenaraikan oleh IUCN [International Union for Conservation of Nature] sebagai kurang bahaya, kerana taburan meluas spesies dan populasi global yang besar dianggarkan dua kali ganda daripada semua spesies beruang lain digabungkan. Selain beruang coklat, ia adalah salah satu daripada hanya dua daripada lapan spesies beruang moden tidak dianggap global diancam kepupusan oleh IUCN. Ia selalunya menandakan pokok-pokok menggunakan gigi dan cakar mereka sebagai satu bentuk komunikasi dengan beruang yang lain, tingkah laku yang biasa untuk pelbagai spesies beruang.



  • Beruang Hitam Legam Asia

Beruang Hitam Legam Asia hitam atau Ursus thibetanus, juga dikenali sebagai beruang Moon atau beruang Badan putih di dada, adalah spesis beruang bersaiz tak besar mana pun, sebahagian besarnya dilihat berkeliaran di kawasan Himalaya dan bahagian-bahagian utara Benua India , Taiwan, Korea, timur laut China, Rusia timur, Kepulauan Honshu dan pulau-pulau Shikoku di Jepun. Ia dikelasifikasikan oleh IUCN sebagai spesies terancam, salah satu puncanya adalah disebabkan oleh aktiviti penebangan hutan dan pemburuan yang berleluasa bagi mendapatkan bahagian-bahagian tubuhnya. Spesies ini adalah hampir sama dengan beberapa beruang prasejarah, dan dianggap oleh sesetengah ahli sains untuk menjadi moyang kepada yang lain spesies beruang yang masih wujud.

Walaupun sebahagian besarnya herbivor, Ia boleh menjadi sangat agresif terhadap manusia, dan  kerap menyerang orang walaupun tanpa provokasi. Ia juga digambarkan sebagai "yang paling aneh dikalangan spesies beruang."



  • Beruang Coklat cadbury
 
Beruang Coklat cadbury atau Ursus arctos adalah beruang besar yang tersebar di seluruh banyak utara Eurasia dan Amerika Utara. Beruang cadbury dewasa biasanya berat antara 100 hingga 635 kg atau 220 hingga 1,400 lb. Subspesies terbesar, yang Kodiak beruang, bersaing beruang kutub sebagai ahli terbesar keluarga beruang dan sebagai salah satu pemangsa darat terbesar didunia.

Walaupun julat kawasan coklat beruang cadbury ini telah merosot serta  menghadapi kepupusan, ia tetap disenaraikan sebagai spesies kurang terancam oleh IUCN dengan jumlah penduduk kira-kira 200,000 ekor. Sehingga dua tahun lepas, ia dan beruang hitam Amerika adalah satu-satunya spesies beruang tidak dikelasifikasikan sebagai terancam oleh IUCN. Walau bagaimanapun, sub-spesisnya seperti Beruang Coklat California, Beruang Atlas, dan subspesies yang lain di Mexico telah diburu sehingga pupus dalam abad ke-19 hingga abad ke-20. Selain itu, banyak subspesies Beruang Coklat di Asia selatan juga dikelasifikasikan sebagai  sangat terancam.



  • Beruang Panda bukan malaysia punya


Panda saintifiknya Ailuropoda Melanoleuca yang juga dikenali sebagai Panda Gergasi, adalah beruang yang dari China Selatan Tengah. Ia mudah dikenali oleh tompok hitam yang unik di sekitar bahagian matanya, atas telinga, dan di seluruh badan bulat. Walaupun ia tergolong dalam Order Carnivora, dietnya adalah lebih 99% buluh. Sekali-sekala Panda liar akan makan rumput, ubi liar, atau daging dalam bentuk burung, tikus atau bangkai didalam hutan. Manakala Panda di dalam kurungan pula boleh menerima madu, telur, ikan, keladi, daun pokok renek, oren, atau pisang bersama-sama dengan makanan yang disediakan khusus oleh penjaga.

Panda gergasi di banjaran gunung beberapa di tengah China, terutamanya di wilayah Sichuan, Shaanxi dan wilayah Gansu. Hasil daripada pertanian, pembasmian hutan dan pembangunan yang lain, panda itu telah dihalau keluar dari kawasan tanah rendah di mana ia pernah tinggal suatu masa dahulu.

Panda adalah spesies haiwan terancam yang bergantung sepenuhnya kepada program pemuliharaan. Anggaran populasi Panda liar berbeza-beza; satu anggaran menunjukkan bahawa terdapat kira-kira 1,590 ekor yang tinggal di hutan, para penganalisa menjangkakan bahawa angka ini mungkin meningkat sebanyak 2,000 hingga 3,000 ekor. Walau bagaimanapun, IUCN masih tidak pasti samada ingin mengelaskan semula spesies ini dari kategori terancam kepada terdedah kepada risiko kepupusan buat masa kini.



  •  Beruang Sloth lembab sikit

Beruang Sloth (Malas) atau Melursus Ursinus, juga dikenali sebagai beruang Stickney atau  Beruang Berbibir bukan Bieber, adalah sejenis spesies beruang nokturnal (berjaga malam) yang memakan serangga yang didapati berliaran di dalam Sub-Benua India. Ia berkembang daripada beruang coklat dan mempunyai ciri-ciri yang terdapat pada mamalia pemakan serangga melalui evolusi. 

Tidak seperti beruang coklat dan hitam, ia berbentuk langsing, tinggi, panjang, mempunyai bulu tebal yang lebat dan kasar sekitar muka, berkuku sabit yang panjang, dan bibir dan lelangit yang yang telah diubahsuai, digunakan khusus untuk menyedut serangga.

Ia membiak pada musim bunga dan awal musim panas dan melahirkan anaknya pada permulaan musim sejuk. Ia memakan anai-anai,  lebah madu, dan buah-buahan. Ia kadang-kadang menyerang manusia yang menceroboh wilayah mereka. Selain itu, beruang ini telah dipergunakan sebagai persembahan haiwan kerana sifatnya yang semulajadi jinak.



  • Beruang Matahari seakan




Beruang matahari atau Helarctos Malayanus adalah sejenis beruang yang terdapat di dalam hutan tropika Asia Tenggara. Beruang juga ini dikenali sebagai beruang madu, yang merujuk kepada selera rakusnya untuk sarang lebah dan madu. Ia dikelasifikasikan sebagai terdedah kepada ancaman kepupusan oleh IUCN ekoran penebangan hutan besar-besaran yang telah berlaku di seluruh Asia Tenggara sejak tiga dekad yang lalu. Adalah dijangkakan bahawa populasi global beruang ini telah menurun sebanyak lebih daripada 30% dalam tempoh tiga generasi yang terdahulu.

Ia terdapat di dalam hutan hujan tropika di Asia Tenggara yang terdiri daripada utara- timur India , Bangladesh , Myanmar , Thailand, Semenanjung Malaysia, Laos , Kemboja , Vietnam untuk Wilayah Yunnan selatan di China, dan di kepulauan Sumatera dan Kalimantan. Ia kini betaburan secara berkelompok daripada julat kawasan asalnya, dan kini ianya hampir dihapuskan sepnuhnya terutama di tanah besar Asia Tenggara. Jumlah taburan beruang ini di timur Myanmar dan kebanyakan Yunnan tidak diketahui.

Dua ancaman utama kepada beruang ini adalah kehilangan habitat dan pemburuan secara komersial. Tahap ancaman ini adalah tidak menentu  di seluruh julat kawasan beruang tersebut. Di kawasan-kawasan di mana penebangan hutan berlaku secara aktif , kebanyakannya diancam oleh kehilangan habitat hutan dan kemusnahan hutan untuk pembangunan ladang , amalan pembalakan yang tidak sistematik, pembalakan haram di dalam dan di luar kawasan yang dilindungi serta kebakaran hutan yang berleluasa.



  • Beruang Polar Kutub Utara

Beruang kutub atau Ursus Maritimus adalah beruang karnivor yang mendiami sebahagian besar kawasan didalam Bulatan Artik yang merangkumi Lautan Artik , termasuk lautan tanah besar disekitarnya. Ia adalah beruang yang besar, kira-kira saiz yang sama seperti Beruang Kodiak atau Ursus arctos middendorffi. Walaupun ia adalah spesies terdekat Beruang Coklat, ia telah berevolusi untuk menduduki persekitaran ekologi yang lebih sempit, dengan ciri-ciri badan banyak disesuaikan untuk suhu sejuk, untuk bergerak merentasi salji, ais, dan lautan dan untuk memburu anjing laut yang membentuk sebahagian besar dietnya . Walaupun kebanyakan beruang kutub dilahirkan di darat, mereka menghabiskan sebahagian besar masa mereka di laut. Ia memburu makanan pilihan mereka anjing laut dari tepi ais laut, serta menggunakan lebihan  lemak apabila tiada ais di lautan wujud.

Beruang kutub diklasifikasikan sebagai spesies terdedah kepada ancaman kepupusan, dengan lapan daripada sembilan belas sub-populasi beruang kutubtelah merosot. Untuk beberapa dekad, pemburuan besar-besaran telah menimbulkan kebimbangan di tahap antarabangsa untuk masa depan spesis beruang ini tetapi populasinya meningkat semula selepas kawalan dan kuota pemburuan beruang tersebut mula berkuat kuasa kebelakangan ini. Selama beribu-ribu tahun , beruang kutub telah menjadi simbol utama di dalam kebudayaan dan kepercayaan orang asli Artik, dan ianya kekal sehingga kini.



  • Beruang Berkaca Mata Huhu

 Beruang Berkaca Mata atau Tremarctos Ornatus, juga dikenali sebagai beruang Andean atau Beruang Andean Bermuka pendek  dan tempatan sebagai jukumari, ukumari atau ukuku, adalah beruang bermuka pendek yang terakhir dari susur galur sub-famili Tremarctinae dan keluarganya yang terdekat adalah Beruang Florida berkaca mata  dan ia adalah satu-satunya beruang berasal dari Amerika Selatan dan secara teknikalnya adalah sejenis karnivor daratan terbesar di benua itu, walaupun serendah 5% daripada makanannya terdiri daripada daging.

Ia adalah spesies beruang bersaiz sederhana. Secara keseluruhan, bulunya adalah kehitaman dari segi warna, walaupun beruang mungkin berbeza dari warna hitam ke perang gelap ataupun warna kemerahan. Spesis yang biasanya mempunyai tanda yang tersendiri berwarna kuning air atau halia di seluruh mukanya dan bahagian atas dada, walaupun tidak semua Beruang Berkaca Mata mempunyai "cermin mata". Corak dan tanda pucat yang sedikit berbeza pada setiap beruang, dan ianya amat mudah dibezakan antara satu sama lain. Beruang jantan adalah satu pertiga lebih besar daripada betina dari segi saiz dan kadang-kadang dua kali ganda berat badan mereka.

Berbanding dengan spesis beruang lain, ia mempunyai wajah yang lebih bulat dengan muncung yang pendek dan lebar. Struktur muka ini telah dianggap sebagai suatu adaptasi kepada diet yang sebahagian besarnya karnivor, walaupun  diet pemakanannya yang lebih cenderung ke arah herbivor.




Yang telah pupus
 Yang telah pupus

  • Beruang MacFarlane



Beruang MacFarlane adalah satu dianggap spesis yang telah pupus, beruang ini yang ditemui di kawasan Barat Daya Kanada. Pada tahun 1864, pemburu Inuit menembak dan membunuh beruang yang sangat besar berwarna kuning dan memberi kulit dan tengkorak kepada Robert MacFarlane. Belaiu menghantar kulit dan tengkorak untuk Institusi Smithsonian di mana ia diletakkan dalam simpanan dan tidak lama kemudian keuwjudannya telah dilupakan. Akhirnya, Dr Clinton Hart Merriam menemui spesimen tersebut, telah membuat kesimpulan bahawa ia bukan beruang coklat. Pada tahun 1918, beliau menyifatkan spesimen tersebut sebagai spesis baru dan genus, Vetularctos inopinatus, menggelarkan ia sebagai "beruang purba yang tak dijangka wujud."


EXTRA!!
Yang wujud, tapi tak ada kena mengena dengan keturunan-keturunan beruang pun

Ralat: Tak semua akan dipaparkan kerana terlalu banyak, harap maklum..
  •  Baloo

Baloo adalah watak fiksyen yang diketengahkan di dalam novel Rudyard Kipling "The Jungle Book" pada tahun 1894 dan "The Jungle Book" Kedua pada tahun 1895. Baloo, seekor beruang, dan Bagheera, seekor harimau, menyimpan Mowgli dari Shere Khan iaitu seekor harimau, dan berusaha untuk mengajar Mowgli Hukum Rimba.. 

  • Paddington Bear 
Paddington Bear adalah watak fiksyen dalam kesusasteraan kanak-kanak. Beliau pertama kali muncul pada 13 Oktober 1958 dan kemudiannya dipaparkan dalam lebih daripada dua puluh buku yang ditulis oleh Michael Bond  dan pertama digambarkan oleh Peggy Fortnum. Beruang seorang pendatang asing ada izin yang sopan dari Peru, dengan topi lama beliau, beg lusuh, memakai kot hujan dan menyukai sandwic marmalade telah menjadi satu watak klasik dari sastera Bahasa Inggeris kanak-kanak.

  •  Winnie-The-Pooh

Winnie-The-Pooh adalah kisah mengenai Winnie-The-Pooh, oleh A.A. Milne. Ia diikuti oleh "The House At Pooh Corner". Buku ini berkisar kepada pengembaraan beruang teddy dipanggil Winnie-the-Pooh dan kawan-kawannya Piglet, seekor khinzir mainan kecil; Eeyore, seekor keldai mainan; Owl; seekor burung hantu hidup; dan Rabbit; seekor arnab hidup. Watak-watak Kanga, seekor kanggaru mainan, dan anaknya Roo diperkenalkan kemudian dalam buku ini, dalam bab yang bertajuk "In Which Kanga and Baby Roo Come to the Forest and Piglet has a Bath." Tigger; seekor harimau mainan yang anjal tidak diperkenal sehinggalah novel "The House at Pooh Corner" diterbitkan.


  •  Morgan, Lulu dan Amy: Banana's in Pyjamas
Dari Kiri: Lulu, Morgan dan Amy


Morgan, Lulu, dan Amy adalah  beruang trio yang berjiran dengan B1 dan B2. Mereka mempunyai agenda dan aktiviti-aktiviti mereka tersendiri, terutama apabila mereka boleh menghabiskan banyak masa bersama dengan jiran mereka.


  • Curly Bear, Mama Bear, Papa Bear dan Baby Bear: Sesame Street
Dari kiri: Curly Bear, Babby Bear, Mama Bear dan Papa Bear
Curly Bear, Mama Bear, Papa Bear, dan Baby Bear adalah antara salah satu warnai yang mewarnai siri Sesamee Street. Mereka lebih dikenali dengan "The Bear Family Dance", iaitu dengan melakukan langkah ke hadapan, langkah ke belakang, satu langkah ke hadapan, menggoncangkan sedikit tubuh badan, dan melangkah dari sisi ke sisi.

  • Po: Kung Fu Panda


Mahaguru Po Ping yang lebih dikenali hanya sebagai Po dan Mahaguru Po adalah watak tajuk dan protagonis filem animasi Kung Fu Panda. Beliau adalah 'seekor panda' yang berusia 27 tahun (30 dalam Kung Fu Panda 2) panda gergasi yang telah dipilih sebagai "Dragon Warrior", juara di "Valley of Peace" dalam filem yang pertama. Dia anak angkat Encik Ping, dan merupakan salah seorang pelajar Mahaguru Shifu.


  •  Rilakkuma

Rilakkuma adalah gabungan sebutan Jepun berehat dan perkataan Jepun untuk beruang adalah karektor Jepun direka oleh Aki Kondo, yang dihasilkan oleh San-X pada tahun 2003. Ia disenaraikan sebagai watak yang kelima paling popular  dalam tinjauan Bank Data Watak di Jepun.

  • Yogi Bear

Yogi Bear adalah watak kartun keluarga, yang dicipta oleh Hanna-Barbera Productions, yang telah muncul dalam banyak buku-buku komik, rancangan televisyen animasi dan filem. Beliau membuat penampilan sulung pada tahun 1958 sebagai watak sokongan dalam "The Huckleberry Hound Show".

  • Boo Boo Bear

Boo-Boo Bear adalah watak kartun Hanna-Barbera di "The Yogi Bear Show" dan sahabat karib beliau. Boo-Boo digambarkan sebagai anak beruang memakai tali leher tunduk biru. Boo-Boo sering bertindak sebagai hati nurani Yogi Bear ini. Dia cuba walaupun biasanya tidak berjaya untuk menjaga Yogi daripada melakukan perkara-perkara yang tidak patut dilakukan, dan juga untuk menjaga Yogi daripada mendapat masalah dengan Ranger Smith.



dan yang terakhir sekali untuk hari ini:
  • Ulfsaar, The Ursa Warrior: DotA dan DotA2

Salah satu "hero" di dalam DotA dan Dota2, Ursa mampu melaksanakan tugas menghapuskan musuh yang cuba untuk melawan beliau secara bersemuka dengan mudah. Dilengkapi dengan pelbagai teknik yang mampu membuatkan ramai "hero" perlu berfikir dua kali untuk menghadapi beliau.
 
***
Ok, 'post' kali ini agak panjang. Terima kasih sebab membaca, harap-harap maklumat diatas bermanfaat untuk yang membaca.. = ) 

Comments

Popular posts from this blog

Harimau dan jenis-jenisnya

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti