Wahai Anakku Nasihat Untuk Anak Anak Kita 2021

Salam..
Entri ini adalah sebagai peringatan buat diri ini, lebih-lebih mereka yang masih hidup..
***


Wahai anakku,

Sungguh menakjubkan cara Allah memperlakukan hambaNya dengan hikmah. Dalam hidup ini, jangan pernah lupa bahawa Allah sentiasa mengatur segalanya dengan niat yang baik. Bagi orang-orang yang beriman, Allah memberi ganjaran segera di dunia sebagai tanda kebaikan-Nya.

Namun, wahai anakku yang dikasihi, ingatlah bahawa jika Allah melambatkan azab untuk hamba-Nya, ia adalah untuk menyempurnakannya pada hari kiamat. Sabda Rasulullah SAW membayangkan hikmah ini, bahawa pahalanya sebanding dengan ujian yang dihadapi. Allah menguji hambaNya dengan kesusahan kerana itulah caranya menunjukkan kasih sayangNya. Jika kita menerima ujian dengan rahmat, kita akan mendapat keredhaan-Nya. Namun, jika kita tidak menerima dengan hati yang ikhlas, kemurkaanNya akan datang kepada kita.

anakku sayang,

Tahukah kamu bahawa orang-orang yang beriman itu akan diuji mengikut kadar keimanan dan kedudukan mereka di sisi Allah? Tahukah anda bahawa kesabaran dalam menghadapi kesusahan dan penyakit dapat menghapuskan dosa-dosa kita? Tahukah anda salah satu tanda Allah mencintai seseorang adalah dengan memberinya ujian?

Oleh itu, anakku, kita hendaklah bersabar dalam menghadapi kesusahan yang menimpa kita agar kita tidak mendapat bala yang berlipat kali ganda. Kita mesti mengelakkan kehilangan merit. Kerana seseorang yang sabar dalam menghadapi kesulitan adalah tanda dia dicintai Allah. Adapun orang-orang yang tidak dicintai Allah, hukumannya ditangguhkan hingga hari kiamat.

Oleh itu, anakku, bersabarlah dalam menghadapi kesukaran hidup, kerana kamu akan mendapat balasan setimpal dengan ujian yang kamu hadapi. Jika kita ingin menjadi hamba yang dicintai Allah, kita harus bersedia menerima ujian yang Allah turunkan kepada kita. Namun, jika kita tidak menerima ujianNya dengan hati yang redha, kita akan mendapat kemurkaan Allah.

Ingatlah, anak-Ku, bahawa setiap ujian adalah sebahagian daripada rancangan-Nya yang sempurna. Dengan kesabaran dan keikhlasan, kita akan lalui setiap ujian dengan kemuliaan dan keberkatan. Maka teguhkan imanmu, hadapi ujian dengan tegak, dan yakinlah bahawa Allah sentiasa bersamamu.

Dengan kasih sayang yang tulus,

Ibu dan Ayahmu yang menyayangimu tanpa batas serta mengharapkan apa-apa balasan

***
Wallahua'lam, moga bermanfaat buat pembaca sekalian.. 
 

Comments

Popular posts from this blog

Harimau dan jenis-jenisnya

Jerung dan jenis-jenisnya

Kisah Mengenai Titian Sirat Dugaan untuk semua manusia nanti